úterý 10. června 2014

Jak jsem šla Camino Portugués - Santiago - Pontevedra

Prostě jsem tak jednou ráno vstala a při snídani sledovala baťohy poutníků, kteří se vydali do Finisterry. Jak já jim záviděla. Taky chci vzít batoh a někam jít. A proč vlastně nee? Následující dva dny jsem měla volno, tak jsem si řekla, že si pořídím credencial, pojedu někam autobusem a dojdu zpět pěšky. Francouzská cesta moc nepřipadala v úvahu, protože 1) tam v tuto dobu bude spousta lidí a 2) už jsem ji šla a konec zase tak úchvatný nebyl. A díky tomu, že mi bylo doporučeno navštívit Pontevedru, jsem se rozhodla, že místo autobusem se tam prostě vydám pěšky.

1. den
Tak jsem si sbalila svůj camino batoh, nazula svoje camino boty, camino ponožky, camino kalhoty a mikinu, zamávala spoludobrovolníkům a vydala se do víru Camino Portugués. Po cestě jsem se stavila v turistické kanceláři, kde mi paní dala popis cesty (seznam míst, kterými se prochází) spolu s „credencialem“, který credencialem úplně nebyl, ale bylo tam místo na razítka. Doporučila mi koupit si opravdový credencial v Poutnické kanceláři, ale já odmítla vystát si kvůli němu frontu až na ulici.
A tak jsem podle seznamu vyrazila. A všechno šlo dobře až do té doby….než jsem zašlápla šneka. :-( Dávala jsem si svačinu na autobusové zastávce a při balení omylem zašlápla šneka. A v tu chvíli mi hlavou proběhla myšlenka – táááák a odteď už to nebude taková pohodička. A taky že nebyla. Hodinu jsem bloudila po další vesnici.
Než jsem po x radách, vysvětlování a s namalovaným plánem dorazila do správné vesnice a všimla si modré šipky s nápisem Fátima. Něco v mozku se sepnulo a já si uvědomila, co jsem slyšela snad více než pětkrát na jedné přednášce - žluté šipky vedou do Santiaga, modré do Fátimy.
Ano, já vííím…. A pak už to byla pohodička, prostě jsem šla po modrých šipkách. Než mi upadl knoflík u kalhot. U mých camino kalhot, které jsou mi volné, i když je knoflík zapnutý. Jsem tak šla a zjistila jsem, že mi padají ještě více než obvykle a zjistila jsem, že knoflík je fuč. Tak jsem po 12 km a s kalhotami na půl žerdi dorazila první den do albergue ve Faramello.

2. den
Znáte to (a nebo možná neznáte), v půl sedmé začíná první balení a šustění, čímž se já probouzím. Asi půl hoďky se převaluju ve spacáku, načež zjistím, že už jsou skoro všichni pryč. Tak jsem se zvedla, šla se umýt, poctivě se namazala opalovacím krémem a jako poslední vyrazila…..do deště.
Což mi bylo úplně jedno, protože…. byla jsem TAM, znovu na cestě, znovu stejné pocity jako před rokem. Jak já to miluju. A co na tom miluju nejvíc není samotné Santiago (i když je nádherné), ale malé vesničky se stařenkama, které pod paží nesou trávu pro králíky a přece se s Vámi kus cesty vrátí a ukážou Vám správnou cestu, s hospůdkama, kde Vám za euro nalijí dvě deci domácího vína a k tomu dají malou dobrůtku nebo Vám ke kávě donesou horu sušenek a celou konvičku horkého mléka, ať si nalejete, kolik chcete. Mimochodem, nikdy jsem nepila lepší kávu než na caminu ve Španělsku, kde i v té nejzapadlejší vesničce mají super extra mašinku na vaření kafe a umí ho skoro líp než v nejlepších kavárnách v Brně. Nebo setkání s poutníky, s kterými si v albergue při večerním čištění zubů vypovíte svoji veškerou milostnou historii, i když se vidíte poprvé v životě a na konci hovoru řeknete: „Asi se už nikdy neuvidíme, ale já jsem Lucka.“ :-) Všichni jsou milí, usmívají se na Vás a přejí Vám šťastnou cestu, i když jsou unavení, bolí je nohy a kulhají. Takový trošku jiný svět.  Vlastně tak nějak úplně jiný svět… a tak trochu návykový. Večer jsem v albergue potkala Novozélanďanku, která šla Camino Francés, ale tak nějak si uvědomila, že měla málo času sama pro sebe, tak si zajela busem do Porta a šlapala zpátky do Santiaga.
Abych to stihla třetí den do Pontevedry, tak jsem musela ujít 28 km. Pohodička, ne? Prvních 10 km jsem si ani nevšimla, pak jsem si dala přestávku na kafe a jako nová vyrazila na dalších 5 km. Poté oběd, po obědě čokoláda a za dalších 8 km jsme si slíbila další kafe. Jenže za dalších 8 km byla pustina, navíc mi došla voda, tak jsem se za další 3 km konečně doplazila do baru, kde jsem si vypila zaslouženou kávu a došla poslední 3 km. Pokud jste počítali kilometry a nějak Vám to nevychází, tak jen informace, že albergue byl ještě o kilometr dál než začátek města a tedy původně plánované kilometry. Jen pro úplnost druhý den jsem ukončila v Caldas de Reis, kde jsem se osprchovala, vlezla do postele a vytuhla asi v 9 hodin.

3. den
Třetí den jsem měla před sebou asi 24 km. A etapa třetí den byla nejkrásnější, procházela jsem okolo vinic,lesem, pořád okolo řeky, takže všude spousta zeleně, potůčků a krásy.
Byla jsem unavená, bolely mně nohy, ale chtěla jsem dojít do Pontevedry, tak jsem o tom radši moc nepřemýšlela a šlapala a šlapala. Vždycky mě udiví ten velký rozdíl mezi městem a vesničkami, kterými procházím. Ve vesnici Vás všichni zdraví a usmívají se na Vás, sem tam prohodí pár vět, ve městě si Vás nikdo ani nevšimne. Nehledě na to, že já města nemám ráda kvůli tomu, že mám potíže najít cestu. Mimo města prostě jdete, když potkáte rozcestí je tam vždycky šipka a ve městě je tolik ulic a šipky velmi nenápadně umístěné. Pontevedra měla ovšem jednu velkou výhodu a to, že cesta byla "vyznačena" jinak poskládanou dlažbou. Pontevedra je krásné město, možná spíše městečko s historickým centrem, spoustou kostelů (jak tady jinak ve Španělsku :-)). Já tam dorazila přesně ve dvě a když jsem našla turistickou kancelář, zrovna začal nejen déšť, ale i siesta. Takže kancelář do čtyř hodin zavřená. Restaurace naštěstí otevřené byly, tak jsem pokračovala a konečně si dala pořádné jídlo - menu el día se salátem, rybou a kafem a dezertem.
K mé smůle pan číšník bohužel uměl anglicky a zřejmě ji potřeboval procvičit, protože na mou špatnou španělštinu reagoval jeho špatnou angličtinou, na což jsem mu já tvrdohlavě odpovídala svou lámanou španělštinou. Což je možná ta nejlepší varianta, protože mi nedělá problém mluvit (to ze vždycky něco vysoukám), ale mám problém španělštině porozumět. Po obědě prohlídka místních pamětihodností a šupem busem zpátky do Santiaga - cesta zpět trvala 1 hodinu. :-)